Menon Economics har gått gjennom alle sider ved Merkur-programmet på bestilling fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Departementet ønsket å få en helhetlig gjennomgang av alle virkemidler og innretninger i Merkur for å få råd om hvordan programmet skal utvikles videre.
– Det er klare tegn til at tilbudet er positivt for Merkur-butikkene. Det understøttes av tilbakemeldingene fra butikkene selv og ikke minst av lønnsomhetsutviklingen vi observerer sammenlignet med distriktsbutikkene og andre små dagligvarebutikker.
De som drar nytte av tilskuddsordningene i Merkur og konsulentressurser, ser ut til å ha bedre utvikling i lønnsomhet enn andre. At vi finner tegn på å kunne spore positiv utvikling i de fremste målvariablene for programmet, butikkers omsetning og lønnsomhet, er etter vår oppfatning et hardtslående argument for at Merkur-programmet virker godt, konkluderer Menon i sin rapport.
Omfattende analyse
Menon Economics har gjennomført en rekke spørreundersøkelser og gått gjennom et omfattende tallmateriale for å vurdere hvordan Merkur-programmet fungerer i praksis.
I den omfattende rapporten blir det trukket fram en rekke interessante funn:
- Butikker som har fått mest oppfølging av konsulent gjennom omstillingsordningen, har fått den mest positive utviklingen når det gjelder lønnsomhet
- Butikker som har mottatt investeringsstøtte, har fått støtte omsetningsvekst enn andre butikker
- Kundene til lokalbutikkene er fornøyde med utvalget av varer, men ikke med prisene
- 40 prosent av kundene opplever at lokalbutikken tilbyr bedre utvalg eller pris nå enn den gjorde for fem år siden
Fornøyde kjøpmenn
Kjøpmennene er gjennomgående svært positive til Merkur-programmet. De forteller at kontakten med Merkur har gitt dem større motivasjon til å drive butikken og mer kunnskap om butikkdrift. Butikken har fått større bredde i sitt tilbud til kundene, butikken har blitt en møteplass for bygda og det er skapt større engasjement fra lokalsamfunnet for butikken.
– Butikkene opplever Merkur-programmet som relevant og som et svært positivt bidrag til deres lønnsomhet og overlevelse, konkluderer Menon.
Kjøpmennene mener at Merkur ikke har greidd å skape engasjement for butikken fra kommunens side.
Viktig for de små
Kommunene som Menon har vært i kontakt med, er veldig fornøyd med Merkur-ordningen og mener at den er viktig og at den treffer butikkene i målgruppen godt. Distriktskommunene er positive til distriktsbutikker og ser at butikken er en viktig samlingsplass i mange bygder.
Butikkjedene er også positive til Merkur-programmet. De opplever at det er krevende å få lønnsomhet i de minste butikkene og ser at Merkur spiller en viktig rolle for disse. Kjedene framhever særlig investeringsstøtten som et viktig bidrag. Men kompetanseprogrammet og støtten fra Merkur-konsulentene blir også trukket fram som verdifull.
Menon-rapporten foreslår en rekke endringer i Merkur-programmet, både når det gjelder hvilke butikker som skal omfattes av ordningen og hvilket regelverk som skal gjelde for å få økonomisk støtte.
MENON-RAPPORTEN: Her kan du lese hele rapporten om Merkur-programmet