Kommunens målsetting er å styrke servicetilbudet og gi bedre informasjon til besøkende der de ferdes. Turistinformasjon er et viktig verktøy for besøksforvaltning og styring av trafikk.
Prosjektet er en del av en større satsing for å skape økt verdiskapning, gi flere besøkende og videreutvikle levende bygdesamfunn. Satsingen vil også bidra til å styrke destinasjonsarbeidet og utviklingen av Senja-regionen som et bærekraftig reisemål. I tillegg styrkes nærbutikkenes rolle som service- og informasjonspunkt.
Senja kommune samarbeider med Dyrøy kommune, der det også er en dagligvarebutikk som formidler turistinformasjon.
I tillegg er det etablert informasjonspunkt på Finnsnes og Brøstadbotn.
Hjerte i bygda
– Nærbutikken er hjertet i bygda, og fungerer både som møteplass og servicepunkt. Ved å kombinere butikkenes tilgjengelighet med besøkendes informasjonsbehov, skal prosjektet sikre gode opplevelser og positive ringvirkninger for hele regionen, uttaler Rikke Steiro, næringsrådgiver i Senja kommune.
Steiro sier at nærbutikkene er flotte ambassadører for bygdene og hele Senjaregionen, og er i stadig utvikling for å møte fremtidas behov.
Mer synlig
Nærbutikken i Fjordgård er en av butikkene på Senja som deltar i samarbeidet.
– Vi har operert som et uformelt infopunkt i mange år før vi ble medlem i Visit Senja Region, men ønsker å få en mer tydelig rolle og markere oss på kartet gjennom dette samarbeidet. Som infopunkt får vi tilgang på markedsmateriell som gjør oss mer synlige for de som besøker bygda vår.
– Det er turistene som gjør det mulig for oss å holde liv i butikken gjennom hele året, forteller Pia Larsen, butikksjef i Nærbutikken Fjordgård.
Nye tjenester
Samarbeidet mellom nærbutikker, destinasjonsselskap og kommuner har fått nasjonal oppmerksomhet. Ragnvald Storvoll fra Dyrøy er medlem i Merkur-styret og var involvert i oppstarten av samarbeidsprosjektet i fjor.
– I hele Norge skjer det nå endringer der butikker får en enda viktigere rolle for service, både for innbyggere og gjester. Senja og Dyrøy er i front i Troms med dette infohub-prosjektet.
– I Nordland har Meløy kommune nettopp åpnet det som kalles et kommunalt servicepunkt. Der er tre butikker med å levere tjenester. I vår region er mange flere butikker med, og denne pilotsatsinga tror jeg bare er starten på en ny og bedre måte å utvikle tjenester for innbyggere og turister, sier Storvoll.
Bærekraftig reisemål
Visit Senja Region har over lengre tid jobbet for at Senjaregionen skal oppnå merket for bærekraftig reisemål. De ønsker også å være synlig med informasjon der gjestene befinner seg. Samarbeid med nærbutikkene er et virkemiddel for å lykkes.
– I bærekrafts-arbeidet har vi fokus på at et godt sted å bo er et godt sted å besøke. Dette prosjektet mener vi bidrar til å gi besøkende et nært og autentisk møte med lokalbefolkningen. Samarbeidet er starten på en spennende utvikling, med økt synlighet og en sterkere tilknytning til alle de unike bygdene vi har i Senjaregionen, sier daglig leder Julie Lauritzsen.
LES OGSÅ: Nærbutikker blir lokale turistkontor