Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  Nærbutikker med reiselivs-satsinger
Et oppstilt gruppebilde av 19 personer. Blå himmel og fjell i bakgrunnen.
Kjøpmenn fra Skorovas i sør til Hammerfest i nord, samlet til oppstarts-samling- Merkur Reiseliv, i Saltstraumen.

Nærbutikker med reiselivs-satsinger

20. juni 2024

Det boblet av entusiasme og inspirasjon da 12 kjøpmenn fra hele Nord-Norge deltok på første samling i Merkur reiseliv i Saltstraumen.

Pilot – Merkur reiseliv

Merkur reiseliv er et utviklingsprogram for Merkur-butikker som satser i reiselivsmarkedet, for å utvikle tilleggsnæring innen reiseliv, bedre butikkens lønnsomhet og utvikle kjøpmennene som reiselivsaktører.

Programmet plasserer nærbutikkenes reiselivsideer inn i en nasjonal reiselivsstrategi. Visjonen for programmet er «sterke inntrykk med små avtrykk!». En inspirerende visjon å strekke seg etter uavhengig av hvor stor eller liten reiselivssatsing man har. Økt verdiskaping skjer først og fremst når mennesker bruker ressursene på nye og smartere måter – de innoverer!

Opplegget er utviklet av Merkur-konsulentene Mariann Høien og Søren Solvang som har lang erfaring som rådgivere for reiselivsbedrifter.

Hele landet kan få tilbud om å delta

De 12 reiselivsideene som ble presentert tyder på potensiale for mye lokal innovasjon! Deltakerne fikk i løpet av samlinga en blanding av kunnskapspåfyll for å forstå hvordan å tilpasse reiselivstjenester til sitt marked, verktøy for å vurdere potensiale for suksess, tid til erfaringsutveksling og tid til å starte konseptutviklingen i lag med de andre deltakerne. Avdelingsdirektør Steinar Fredheim håper at hele landet kan få et tilbud om å delta i programmet på sikt.

«Gjennom Merkur reiseliv skal desse butikkane få kunnskap og inspirasjon til å utvikle sine reiselivsrelaterte aktivitetar ytterlegare. Om piloten gir gode resultat kan tilbodet bli tilgjengeleg for Merkur butikkar i heile landet.»
— Steinar Fredheim, avdelingsdirektør i Distriktssenteret

 

En mann står og snakker. I bakgrunnen ser vi en roll-up med "Fiskebørsen" og to innrammede bilder med arter du finner i havet.
Inspirerende besøk hos Fiskebørsen i Saltstraumen

Besøk hos lokale reiselivsbedrifter

Programmet inneholdt besøk hos flere interessante reiselivsbedrifter. Arctic Salt som utvinner salt fra Saltstraumen er et godt eksempel på en virksomhet som utnytter potensialet i et råstoff som finnes i rikelige mengder lokalt. Hos Fiskebørsen kan du være med ut og fiske selv, lære og sløye fisken og spise et godt måltid av selvfisket fisk. Tilbehøret til maten som urter, grønnsaker og potet er lokalt dyrka – kortreist og bærekraftig.

Nærbutikken Coop Prix i Saltstraumen legger til rette for turister og besøkende ved å tilpasse sortimentet sitt til alle de fiskeglade turistene som kommer innom. Tuvsjyen lager middag på steinaldervis, og tilbyr lavvo med bål på grua og middag fra kokegrop.

Elisabeth Lund delte sin historie med deltakerne om hvordan hun for over 20 år siden kom hjem og startet utviklingen av reiselivskonseptet. Konseptet er bygd på funn av steinalderboplasser i dette området. Nok et eksempel på hvordan lokal historie ligger til grunn for en reiselivssatsing.

En kvinne står bøyd over et bord og skriver på et ark. Resten av rommet er fylt med personer som sitter å jobber. Det er ark og kaffekopper på bordene. I bakgrunnen er et vindu som er halveis åpent.
Erfaringsutveksling og arbeid med egne reiselivsideer.

Veien videre

For de 12 deltakerne starter nå arbeidet med å konkretisere deres reiselivsideer. De får bistand fra Merkurkonsulenten i sin region til å utvikle forretningsplaner og handlingsplaner, og de skal møtes på Teams for å få mer faglig påfyll og dele erfaringer undervegs i arbeidet. I juni i 2025 møtes alle deltakerne igjen for å presentere sine reiselivskonsepter.

Ikonet united
12 butikker fra de tre nordligste Merkur-regionene deltok.

Fire fra region Nordland sør og Nord-Trøndelag

• Merkur konsulent Mariann Høien
• Skorovas S-lag i indre Namdalen, Hilde Staldvik og Anita Marie Dahl
• Autstbø Samvirkelag, Mona Berget Bottolfs
• Nærbutikken Rødøy, Bjørn Erik og Linn
• Nærbutikken Sør-Arnøy, Odd Harald og Agrita Olaussen

Fire fra Nordland nord og Midt-Troms

• Merkur konsulent Søren Solvang
• Ninas dagligvare på Norskott i Steigen, Nna Ingolfsen
• Nordmela landhandleri og kafe, Jeanett Alsos Olsen
• Storjord Servicesenter, Øyvind Johansen
• Lysnes handel, Senja, Cathrine Solheim

Fire fra Finnmark og Nord-Troms

• Merkur konsulent Nils-Roger Simensen
• Johs. Giæver As, Havnnes, Nordreisa, Hege Bergfald Jakobsen
• Arnulf Larsen As, Nordre Seiland, Hammerfest, Marte Samuelsen og Marilou Larsen
• Djupvik Handel og Sentralstasjon, Kåfjord, Liv-Merete Jensen, Olaug Rønsen
• Karlsøybutikken, Karlsøy, Stein J. Ellysef Olsen