Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  Butikken ble «redningen» under ekstremværet
Bilde for Butikken ble «redningen» under ekstremværet
HANS: Veier ble stengt og internett forsvant da uværet rammet Ål i Hallingdal. Foto: Kim Atle Kleven, Forsvaret

Butikken ble «redningen» under ekstremværet

16. august 2023

Nærbutikken ble redningen for både turister og lokalbefolkning da ekstremværet herjet i Hallingdal. Snarkjøp Samhald Landhandel på Leveld fungerte både som forsyningshub og beredskapsbase da internett og annen infrastruktur forsvant i andre deler av Ål kommune.

Det ble noen utfordrende dager for folk i Ål kommune da ekstremværet Hans slo til og alle innfartsveien ble stengt. Nødnett, internett og telefoni i fungerte heller ikke.

Men den døgnåpne butikken hadde beredskapsløsninger fra Mat-Norge som gjorde at driften kunne fortsette selv om et nettverk stoppet å fungere.

«Vi er i live…»

Snarkjøp Samhald landhandel ble et knutepunkt hvor de etablerte en midlertidig base hvor kundene kunne bruke butikkens nett til å kommunisere med omverdenen.

Deleier Lars-Andre Espegard opplyser til Mat-Norge at det var mange mennesker innom butikken mens dette sto på. De ville kontakte familie og venner for å si de er i live og hadde det bra.

Ål kommune brukte sin Facebook-side til å informere innbyggerne om at butikken var åpen for de som trengte et sted å være og ville kommunisere ut til andre.

ÅPNE DØRER: Medeier Lars Andre Espegard ved butikken på Leveld holdt åpent da det meste var stengt . FOTO: Samhald landhandel

Samhald

Leveld-bygda var uten butikk i flere år før lokale ildsjeler fikk i gang en ny butikk i 2022, med god støtte fra Merkur-programmet. Butikken er delvis selvbetjent og er åpen døgnet rundt, året rundt.

At butikken har navnet Samhald, fikk en spesiell betydning for lokalsamfunnet da regnet flommet ned og uværet brøt løs.

– Det er veldig fint å kunne ha en lokalbutikk og samlingsplass når det skjer noe slikt ute i bygda, da vet folk hvor de kan henvende seg, sier Lars-Andre Espegard.

Takknemlig

Kundene har også vist takknemlighet ovenfor butikken:

– Tusen takk for god hjelp med å kommunisere med omverden, lyder en kommentar på butikkens Facebook-side.

– Tusen takk for wifi, kaffe og en koselig møteplass disse dagene, skriver en annen kommentar.

Andre skryter av den gode servicen på butikken, selv i krisetider.

SAMLINGSPLASS: I dette lokalet kunne turister og fastboende møtes og kommunisere med omverdenen.

Økt beredskap

Mat-Norge som har levert teknologi til de fleste selvbetjente butikkene i Distrikts-Norge, økte beredskapen da det kom varsel om ekstremvær.

Hans Olav Bakås, CEO i Mat-Norge, er imponert over hvordan driverne av Snarkjøp Samhald landhandel la til rette for at butikken kunne settes inn som en del av beredskapen i kommunen.

Butikken overlot hele driften til Mat-Norges drifts- og støtteapparat da driverne måtte forlate butikken for å hjelpe andre i bygda og se til sine egne eiendommer. I to døgn ble butikken «overvåket» på denne måten, fra driftsvakt lokalisert i andre deler av landet.