Astri Larssen ved Leselysthuset har levert inn tilbud på levering av skolebøker tre ganger. Her forteller hun om sine erfaringer:
– Hva er nøkkelen for å vinne en anbudskonkurranse?
– Det viktigste er å treffe på pris. Du må tjene penger samtidig som du konkurrerer med store nasjonale leverandører. Mitt råd er at du ikke skal være redd for å fremheve egne fordeler. Vær konkret på hva du kan tilby som lokal leverandør.
Det er veldig viktig at du kan levere et komplett anbud der alt er på plass. Det er ikke rom for feil i offentlige anbud. Første gangen vi deltok i anbudskonkurranse, var det blod, svette og tårer. Siste gangen var det på langt nær så spesielt krevende.
– Har du fått hjelp fra andre?
– Vi har brukt Saltdal Utvikling KF som hjelper for å holde framdrift i arbeidet. Dette er et kommunalt utviklingsselskap. Vi har også holdt kontakt med andre bokhandlere som var i samme prosess.
– Hvar var motivasjonen for å delta i anbudskonkurranse?
– Etter at forrige anbud var over, opplevde vi et fall i omsetningen som gjorde det vanskelig å oppnå en forsvarlig drift. Volumet ble for lavt til å kunne forsvare våre økonomiske forpliktelser.
Leveranse av bøker til videregående skoler var en mulighet for å få et nytt markedsgrunnlag for å kunne drive videre, og å utvikle nye forretningsområder som gir bedriften nytt grunnlag for drift også uten leveranser til videregående skoler.
Dessuten er muligheten for å vinne i konkurranse med nasjonale aktører i seg selv motiverende.
– Hvordan har det vært å håndtere så mange skolebøker på toppen av vanlig bokhandeldrift?
– Store volum gjorde det nødvendig med ekstra areal. Vi valgte å ikke blande skolebøkene sammen med øvrig virksomhet. Når bøkene kommer til oss, er det behov for ompakking etter skolens bestilling. Vi må også legge på strekkoder som identifiserer bok og skole. Så må bøkene distribueres til skolene.
Arbeidet med skolebøkene foregår løpende fra ultimo juni til begynnelsen av september. I tillegg kommer ny hovedordre ved årsskiftet, samt jevnlig supplering. Arbeidet krever stort fokus i den perioden det foregår.
– Hva har bokhandelen oppnådd gjennom denne avtalen?
– Anbudet har sikret vår økonomi. Leselysthuset ville ikke ha drevet videre uten denne avtalen. Nå har vi fått større handlingsrom til å kunne utvikle bedriften. Vi har også fått bedre samarbeidsforhold med viktige kunder og en anerkjennelse i lokalmiljøet som gir effekt markedsmessig. Men vi har også fått mindre fritid og ferie…
– Hvilke råd vil du gi til andre som ønsker å delta i en anbudskonkurranse?
– Ikke vær redd for å spørre andre bokhandler som har gjort dette før. Det gjelder også andre bedrifter i andre bransjer som har deltatt i lignende anbudskonkurranser. Folk deler gjerne av sin kunnskap og erfaring.
Det er veldig viktig å følge oppskrifta og levere et komplett tilbud. Arbeid systematisk og ta en ting om gangen. Dobbeltsjekk og få gjerne andre til å sjekke at anbudet er komplett før du leverer det inn. Suksessen ligger i stayerevne og grundig arbeid, sier Astri Larssen.