Merkur utvikling er grunnpilaren i Merkur og blir gjennomført i regi av den regionale Merkur-konsulenten. 10 distriktskjøpmenn fra ulike kjeder blir samlet i en gruppe og får opptil 5 samlinger på 2 dager i løpet av et år. Butikken får også oppfølging av bedriftsrådgiver i mellomperiodene.
Utviklingsprogrammet ble revidert i 2020, i samarbeid med kjedene.
3 hovedtema
Merkurs oppgave er å bidra til å utvikle kompetansen til Merkur-kjøpmenn med kunnskap, nettverk og verktøy for å styrke lønnsomheten i butikken, finne nye kilder til inntekt og utvikle butikken i samspill med kommunen og bygda.
Merkur utvikling er bygd opp rundt 3 hovedtema:
- Ledelse med fokus på kompleksiteten i rollen som Merkur-kjøpmann
- Lønnsomhet i både butikk og tilleggstjenester
- Samarbeid med kommune og lokalsamfunn for å tilby servicetjenester som bygda har bruk for
Skreddersydd opplæring
Det er utviklet et kartleggingsverktøy for å finne ut hvilken kompetanse kjøpmannen har og hvilket behov han eller hun har for ny kompetanse gjennom å delta i Merkur utvikling. Merkur-konsulenten vil i tillegg lage en situasjonsanalyse for butikken med utgangspunkt i økonomiske nøkkeltall. Det vil også bli gjort en enkel kartlegging av hva slags servicetilbud butikken gir, og hvilke behov bygda kan ha for nye tjenester.
Kartleggingen gjør det mulig å få til en mer skreddersydd opplæring, tilpasset behovet til kjøpmennene i gruppa. Merkur-konsulenten og kjøpmannen vil i samarbeid sette opp individuelle mål både for kjøpmannen og for butikken. Denne handlingsplanen vil bli fulgt opp av konsulenten mellom hver samling.
4-5 samlinger
Merkur utvikling er satt opp med 4 obligatoriske samlinger. Mellom hver samling frå kjøpmann oppfølging i butikk av Merkur-konsulenten. I tillegg vil det være mulig å legge til en femte fordypningssamling, dersom kjøpmennene ønsker det. Tema for den siste samlingen vil bli bestemt i samarbeid med deltakerne.