En serviceavtale med kommunen kan være svært nyttig for butikken. Butikken får betaling for mange tjenester som hittil har blitt utført mer eller mindre gratis. Butikken kan også tiltrekke seg flere kunder ved å tilby flere nye tjenester i samarbeid med kommunen.
En avtale med kommunen er også en aksept for den rollen som butikken spiller som lokalt servicesenter, med salg av dagligvarer, mange tilleggstjenester og funksjon som bygdas viktigste møteplass. Kjøpmenn med kommunal avtale forteller at de nå blir sett av kommunen, på en helt annen måte enn før.
Kommunene ser at nærbutikken kan være en nyttig samarbeidspartner i arbeidet med å utvikle gode tjenester for innbyggerne i utkantene. Ved å utvikle og formalisere samarbeid mellom kommune og butikk, kan butikkene bli kommunes forlenga arm i lokalsamfunnet.
Ved å satse på hjemlevering av varer, handlebuss, sosial møteplass og andre butikktjenester, kan kommunen gjøre det muleg for eldre å bo lenger hjemme før flytting til omsorgsbolig eller institusjon.
Flere kommuner er opptatt av at en avtale med lokalbutikken kan være med på å sikre butikk-tilbudet i små og utsatte lokalsamfunn.
I tillegg til butikker med mer omfattende serviceavtale, finnes det mellom 20 og 30 butikker som har avtaler om at de skal utføre en eller to tjenester for kommunene sine, for eksempel turistinformasjon eller hjemlevering av dagligvarer.
Denne butikken har blitt kommunalt servicepunkt
Dette kan serviceavtalen inneholde
Det finnes ingen mal for hva en serviceavtale skal inneholde. Noen avtaler er mer omfattende enn andre.