Få serviceavtale med kommunen

Merkur-programmet  ›  For nærbutikk  ›  Tips og råd  ›  Få serviceavtale med kommunen

Få serviceavtale med kommunen

Ønsker du å få avtale med kommunen om at butikken skal tilby ekstra service og kommunale tjenester? Minst 20 butikker får nå betaling fra kommunene sine for at de skal fungere som «kommunalt servicepunkt» for innbyggerne.

En serviceavtale med kommunen kan være svært nyttig for butikken. Butikken får betaling for mange tjenester som hittil har blitt utført mer eller mindre gratis. Butikken kan også tiltrekke seg flere kunder ved å tilby flere nye tjenester i samarbeid med kommunen.

En avtale med kommunen er også en aksept for den rollen som butikken spiller som lokalt servicesenter, med salg av dagligvarer, mange tilleggstjenester og funksjon som bygdas viktigste møteplass. Kjøpmenn med kommunal avtale forteller at de nå blir sett av kommunen, på en helt annen måte enn før.

Kommunene ser at nærbutikken kan være en nyttig samarbeidspartner i arbeidet med å utvikle gode tjenester for innbyggerne i utkantene. Ved å utvikle og formalisere samarbeid mellom kommune og butikk, kan butikkene bli kommunes forlenga arm i lokalsamfunnet.

Ved å satse på hjemlevering av varer, handlebuss, sosial møteplass og andre butikktjenester, kan kommunen gjøre det muleg for eldre å bo lenger hjemme før flytting til omsorgsbolig eller institusjon.

Flere kommuner er opptatt av at en avtale med lokalbutikken kan være med på å sikre butikk-tilbudet i små og utsatte lokalsamfunn.

I tillegg til butikker med mer omfattende serviceavtale, finnes det mellom 20 og 30 butikker som har avtaler om at de skal utføre en eller to tjenester for kommunene sine, for eksempel turistinformasjon eller hjemlevering av dagligvarer.

Denne butikken har blitt kommunalt servicepunkt

 

Dette kan serviceavtalen inneholde

Det finnes ingen mal for hva en serviceavtale skal inneholde. Noen avtaler er mer omfattende enn andre.

3 eksempler på serviceavtaler

Hva kan du få i betaling?

Kommune og butikker må bli enige om hvor mye kommunen skal betale for service-avtalen. De fleste kommuner har lagt seg på en sats på 30.000-50.000 kr, avhengig av hvor omfattende avtalen er.

Kinn kommune har en nokså omfattende avtale med nærbutikken i Flora-bassenget. Kommunen betaler 50.000 kr pr. år til hver av butikkene.

Surnadal kommune har en avtale på tre punkt og betaler opptil 30.000 kr pr. år pr. butikk, dersom butikken oppfyller alle punkt i avtalen.

Austevoll kommune har en avtale i fire punkt og betaler opptil 54.000 kr pr. år pr. butikk, dersom butikken oppfyller alle punkt i avtalen.

Slik kan du få avtale med kommunen

De fleste serviceavtalene er opprettet etter initiativ fra Merkur-konsulenten eller lokale kjøpmenn.

3 tips til hvordan du kan gå fram for å få en avtale med din kommune

Temahefte om kommune og butikk

Distriktssenteret har laget et aktuelt temahefte om samarbeid mellom kommune og nærbutikk. I dette heftet er det samlet eksempel fra hele landet på hvordan distriktskommuner samarbeider med nærbutikker. Her kan du  lese om etablering av kommunale servicepunkt, bygdeutvikling med butikken i sentrum, desentraliserte tjenester i nye storkommuner, språkpraksis for innvandrere, offentlige innkjøp på lokale butikker mm.

Læringsheftet kopler kunnskap og erfaringer fra Merkur-programmet og Distriktssenteret. Målgruppen for heftet er kommuner som kan være interessert i samarbeid med lokale butikker. Men heftet vil også være av interesse for kjøpmenn.

Distriktssenteret sender ut gratis hefter til alle som er interessert. Det er også mulig å laste ned en digital versjon av heftet.

Vil du vite mer om hvordan kommunen kan støtte opp om nærbutikken?

Distriktssenteret har samlet mye kunnskap om hvordan kommunen og nærbutikken kan samarbeide.