Ønsker du å klage på vedtaket?
Distriktssenteret, som forvalter Merkur-programmet, følger regelverket som gjelder for offentlig forvaltning. Forvaltningsloven gir deg rett til å klage på vedtak som blir gjort når du har søkt om statlig støtte.
Hva kan du klage på?
Distriktssenterets vedtak om å gi tilsagn eller avslag på søknad om støtte, blir definert som «enkeltvedtak» i Forvaltningsloven.
Avgjørelser som kan være gjenstand for klage:
- Avslag på søknad om tilskudd
- Tilskuddets størrelse
- Delutbetaling og sluttutbetaling: beløpets størrelse (eventuell avkortning av summen som blir utbetalt)
Hvem kan klage?
Klageretten gjelder for deg som søker og eventuelt for andre med rettslig klageinteresse i saken. Det er du som søker og som er direkte berørt av vedtaket, som skal sende inn klage. Andre som vedtaket har betydning for, eller som har en viss tilknytning til saken, vil ha rettslig klageinteresse.
Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt du har fått melding om vedtaket.
Slik er saksgangen
Dersom du mener at det er grunnlag for å klage, må du sende et klagebrev med konkret begrunnelse på hva som påklages og hvorfor det påklages. Hvis du har nye opplysninger eller dokumenter som har betydning for saken, må du legge disse ved klagen.
Klagen med eventuell dokumentasjon skal sendes på e-post til Distriktssenteret: post@kdu.no
Ved klage tar Distriktssenteret saken opp til ny vurdering. Dersom Distriktssenteret opprettholder vedtaket, blir klagen sendt videre til Kommunal- og distriktsdepartementet, som er klageinstans og gjør endelig vedtak.
Klager blir behandlet fortløpende.